Sauny

Zásady správného saunování aneb saunové desatero

Redakce
16 února, 2021
Zdravotní benefity sauny

Saunování je skvělý způsob, jak může organismus vypotit škodlivé toxiny, i když nejste zrovna sportovci. Vedle toho posílíte imunitu a stanete se více odolní běžným nemocem jako je chřipka, nachlazení nebo třeba rýma. Aby byl pobyt v sauně zdravý, je potřeba dodržovat několik zásad. Důležitý je například čas strávený v sauně, teplota v sauně, poloha při saunování či vlhkost sauny. V případě, že navštěvujete veřejnou saunu, je potřeba dodržovat i zásady společného saunování. Na co se při saunování zaměřit?

Jak se dlouho saunovat?

Jedním z důležitých faktorů správného saunování je čas v sauně. Čas strávený v sauně je individuální a hodně záleží na tom, jak jste zkušení saunéři. Správné saunování by ale mělo obecně probíhat u dospělých lidí okolo 12 – 15 minut, v teplotě okolo 80 – 90 stupňů Celsia. Zde je důležité, o jaký typ sauny se jedná. U dětí je čas strávený v sauně kratší. Děti by se měly saunovat zhruba 5 – 8 minut při o něco málo nižší teplotě, a to 70 – 80 stupňů Celsia. Chcete se saunovat spíše spodní hranicí teploty? Pokud si v sauně sednete na nižší lavici, dostanete se do míst, kde je i nižší teplota. Například děti by se měly saunovat v nižších patrech sauny.

„Doporučená délka pobytu v sauně se pohybuje od 10 do 15 minut dle jejího typu. Po prohřátí by mělo vždy následovat zchlazení v bazénku nebo sprše a následný odpočinek. Tento proces je pak vhodné opakovat alespoň třikrát,“ uvádí Petr Pavlacký z Aqualandu Moravia. Zdroj citace: https://www.novinky.cz/zena/zdravi/clanek/saunove-ritualy-prospivaji-zdravi-dokazou-zlepsit-naladu-i-v-teplych-dnech-40264320

Využíváte nejraději parní saunu? Víme, jak dlouho být v parní sauně, aby pro vás měla blahodárné účinky. Ve většině případů stačí vydržet v parní sauně 10 – 20 minut. Ve chvíli, kdy se začne vaše tělo potit, můžete využít kartáč nebo žínku a pokožku si promasírovat. Skvěle zde poslouží peelingové soli. Správná vlhkost v sauně, která využívá páru, je v rozmezí 10 – 30 %. Máte doma infrasaunu? Časově správné saunování v infrasauně by mělo trvat déle, než je tomu v parní sauně. V infrasauně se tělo začne potit až zhruba po 15 minutách, a právě proto je potřeba se saunovat minimálně 30 – 40 minut. Jako skvělého pomocníka pro kontrolu správného času využijte přesýpací hodiny na měření času v sauně. Nejen, že budete mít přehled o tom, jak se dlouho saunujete, ale bude sloužit také jako skvělý designový doplněk vaší sauny.

Desatero správného saunování

Znáte desatero správného saunování? Bylo sepsáno odborníky na saunování a doporučuje, co byste měli v sauně, ale i před a po sauně dělat, abyste z ní vytěžili maximum.

  1. V saunách využívejte pouze oblečení určené do sauny. Tělo si můžete zakrýt osuškou nebo prostěradlem. V žádném případě si do sauny neberte plavky.
  2. Před vstupem do sauny se nezapomeňte umýt vodou a mýdlem. Tělo si následně důkladně opláchněte.
  3. Při každém vstupu do sauny si otřete vodu z těla.
  4. Berte si do sauny jen prostěradlo a osušku, na kterou si sedněte nebo lehněte. Děti nechte sedět v nižších patrech sauny, kde je o něco málo nižší teplota.
  5. V saunách dýchejte nosem, ale i ústy. Pokud vás bude při dýchání pálit vzduch, můžete si zakrýt nos i ústa například dlaní. Dýchejte normální frekvencí, buďte uvolnění. Děti si mohou spojit ruce přes ústa a nos a dýchat do nich. Říká se tomu tzv. kapsička.
  6. Po skončení doporučené doby saunování nebo při pocitu pálení ušních boltců, špičky nosu nebo bradavek vyjděte ze sauny ven.
  7. Během pocení si můžete hladit a otírat povrch těla. Díky tomu se otevřou kožní póry a nečistoty se vyplatí z kůže ven.
  8. Po saunování v prohřívárnu se pod sprchou nebo v ochlazovacím bazénku ochlaďte. Nikdy do bazénku neskákejte. Ochlaďte se postupně celí. Pokud si nechcete potápět hlavu pod vodu, zchlaďte se alespoň po zátylek.
  9. V ochlazovacím bazénku si hlídejte fáze ochlazování. Nejprve budete cítit chlad, následně tepelnou pohodu. Ve chvíli, kdy začnete cítit opět pocit chladu, vyjděte z bazénku ven a můžete se opět vrátit do sauny. Doba ochlazování trvá zhruba 2 – 5 minut.
  10. Proceduru, kdy střídáte prohřívárnu a ochlazovací bazének opakujte alespoň 3x. Po úplně poslední ochlazení se opláchněte vlažnou vodou (bez mýdla) a zabalte se do koupacího pláště nebo osušky. Následně relaxujte alespoň 20 minut a doplňujte tekutiny. Vhodný nápoj po sauně je chlazený čaj, minerálka nebo sportovní nápoje.

Kdy je saunování vhodné?

Odborníci z oblasti saunování se shodují, že nejvhodnější doba, kdy se jít saunovat, je večer. Tělo se dostatečně vypotí a následně si můžete odpočinutí lehnout. Saunování je vhodné jako prevence proti nachlazení nebo onemocnění horních a dolních dýchacích cest. Saunovat se mohou i děti, doporučuje se dovolit saunování dětem nad 3 roky. Se saunováním by se ale u dětí mělo začít pozvolna. „Rodičům, kteří chtějí začít se saunováním dětí, především doporučuji postupovat trpělivě. Hlavně děti do ničeho nenutit. Je přirozené, že mají zpočátku obavy. Není pro ně snadné vejít do horké a tmavé místnosti a v ní navíc ještě trpělivě několik minut sedět. Ideální pro přivykání je proto saunování hrou,“ říká Martin Pařízek, ředitel relaxačního centra Wellness Horal v Resortu Valachy. Zdroj citace: https://www.valachy.cz/blog/jak-na-saunovani-deti-formou-hry-a-alespon-jednou-tydne/

Saunování vám rovněž pomůže s utužováním proti jarní únavě. Sauna není zapovězena ani kojícím ženám. Je zde ale důležitá hygiena a dostatečný příjem tekutin. Saunování je vhodné ve všech ročních obdobích. Je jedno, jestli je zima, sychravý podzim nebo třeba horké léto. „Saunování lze zahájit v podstatě kdykoliv. Klimatické podmínky nehrají roli,“ potvrzuje MUDr. Antonín Mikolášek, nestor českého saunování. Zdroj citace: https://www.saunia.cz/cz/uvod/saunovani

Kdy je saunování nevhodné?

Je nevhodné se saunovat v případě, že jste snědli nějaké těžké jídlo nebo jste po těžkém fyzickém výkonu. Stejně tak nechoďte do sauny po požití alkoholických nápojů. Saunování není úplně vhodné pro lidi s vysokým krevním tlakem, s problémy krevního oběhu nebo nemocnými játry a ledvinami. Pokud některým z uvedeného trpíte, poraďte se ohledně saunování s vaším lékařem, nemusí vám být úplně zapovězeno, je to hodně individuální. „Každopádně by se měl každý poradit s lékařem, který zná jeho zdravotní stav. Platí to zejména u starších a oslabených jedinců,“ utvrzuje tento fakt prof. MUDr. Miroslav Kučera, DrSc., z Kliniky rehabilitace a tělovýchovného lékařství FN Motol v Praze. Zdroj citace: https://www.novinky.cz/zena/zdravi/clanek/pozitivni-i-negativni-ucinky-saunovani-180696

Sauna není vhodná pro osoby, které již trpí chřipkou, mají kožní záněty a kožní choroby. Pozor by si na saunování měly dát i těhotné ženy. Saunování je nevhodné pro děti do 3 let. Vedle toho by do sauny neměly chodit ani ženy během menstruace, a to především z hygienických důvodů. Berete nějaká antibiotika? V tomto případě se sauně také vyhýbejte.

Před vstupem do sauny si zapamatujte

  1. Do sauny choďte nazí
  2. Před vstupem se umyjte
  3. Otřete si vodu z těla po ochlazení
  4. Sebou jen prostěradlo a osušku
  5. Dýchejte především nosem
  6. Saunujte se doporučenou dobu
  7. Během pocení si otírejte tělo
  8. Po saunování se vždy zchlaďte
  9. Nebuďte dlouho v ochlazovacím bazénku
  10. Opakujte proces saunování a ochlazení 3x

Závěr a doporučení saunování

Věříme, že jsme vám tímto článkem poradili, jak na správné saunování. Jak sami vidíte, saunování je velmi prospěšné, a pokud jste se zatím nesaunovali, můžete začít v podstatě kdykoliv. Je jedno jestli nás čtete na podzim, v zimě nebo přes parné léto. K saunování toho nepotřebujete mnoho a nemusíte být ani sportovci, a přesto se můžete skvěle vypotit. Pokud se vám nechce chodit do veřejných saun, který je v dnešní době poměrně hodně, můžete si pořídit domů infrasaunu nebo jiný typ sauny, a to podle vašich možností. Rozhoduje především prostor. Bydlíte v paneláku? Pořiďte si menší infrasaunu a saunujte se kdykoliv budete chtít!

Lidé v souvislosti s článkem také hledají: regulace teploty v saune, saunový kilt velikosti

O webu

SvetRelaxu.cz je odborník na relax vašeho těla s nejširším přehledem sortimentu na českém trhu. Naši experti vám poradí, jak správně odpočívat. Odpočinek v sauně nebo vířivce pohladí vaše smysly a dodá organismu energii.

Menu SvětRelaxu.cz