Sauny

Využívejte saunování na maximum – proč je důležité nezapomínat na ochlazení po saunování?

Redakce
12 února, 2021
Ochlazovaní v ledové vodě

Nemusíte být žádným expertem na saunování, abyste mohli čerpat všechny zdravotní benefity tohoto blahodárně působícího procesu na lidský organismus. Saunování přišlo z Finska a v současné době je již celosvětovým fenoménem. Sauny najdete téměř ve všech wellness centrech a často i na zahradách a v domech. Abyste mohli využít saunování naplno, nesmíte zapomenout na ochlazení po saunování. Bez ochlazení využijete zdravotní benefity sauny jen zhruba z 50 procent. Proč se tedy ochlazovat?

Zdravotní benefity ochlazení po sauně

V případě, že si pravidelně dopřáváte saunu, čerpáte řadu zdravotních benefitů. Na vysokou teplotu při prohřátí těla v sauně reagují cévy, které se roztáhnou, a v organismu se podpoří krevní oběh. Množství krve v cévách se zvýší a krev teče jednoduše rychleji. Ve chvíli, kdy se jdete ochladit do ochlazovacího bazénku, pod studenou sprchu nebo pod ochlazovací káď, dojde díky studené vodě ke snížení zvýšené teploty těla zpátky na původní hodnoty a cévy se opět stáhnou. Při procesu ochlazení navíc dochází ke zvýšení obsahu kyslíku v krvi.

„Na zahřívání v sauně reaguje organizmus zvýšením tepové frekvence, roztažením cév pod povrchem pokožky a zrychlením cirkulace krve. Dochází ke zvýšenému pocení, které ochlazuje pokožku, a zároveň jsou vyplavovány nečistoty z otevřených pórů. Návštěva studené vody pak v kůži póry opět stáhne. Pravidelným saunováním se zlepšuje prokrvení kůže, elasticita a její celkový vzhled,“ poukazuje na další zdravotní benefity saunování a ochlazení MUDr. Olga Shalamová z pražské kliniky Mediestetik.

Zdroj citace: https://www.tetadrogerie.cz/clanky/krasa/telo/5-duvodu-proc-pravidelne-navstevovat-saunu

Jak se správně ochladit po sauně?

Správné prochlazení těla po saunování by mělo být pozvolné. Rozhodně není vhodné vyjít ven ze sauny a ihned skočit do ledového bazénu nebo studenou sprchu. Ano, ochlazení je důležité, ale nesmí probíhat příliš nárazově. Například ve Finsku je to vyřešené nařízením o vzdálenosti sauny od ochlazovacího bazénku. Vzdálenost činí 50 metrů. Proč?

„To proto, aby se rozehřátý organismus stihl trochu adaptovat a ochlazení pro něj nebylo takovým nárazem. V jedné vysoké budově, která stála přímo u jezera, to vyřešili tak, že saunu umístili v horním patře, aby dodrželi předepsaných 50 metrů,“ potvrzuje prof. MUDr. Miroslav Kučera, DrSc., z Kliniky rehabilitace a tělovýchovného lékařství FN Motol v Praze.

Zdroj citace: https://www.novinky.cz/zena/zdravi/clanek/pozitivni-i-negativni-ucinky-saunovani-180696

Jak vidíte, určitě se vyhýbejte rychlého zchlazení pod sprchou, která vám žádné výrazné zdravotní benefity nepřinese. Držte se rad odborníků a ochlazujte se pozvolně.

„Vždy pod sprchu strkejte nejdříve končetiny – nohy, ruce, následně tělo a až nakonec hlavu,“ doporučuje oborník na saunování Lukáš Poluk ze společnosti Saunia.

Zdroj citace: https://www.televizeseznam.cz/video/sauna/jak-provadet-v-saune-spravne-ochlazovani-a-na-co-rozhodne-nezapomenout-308977

Jak dlouho se ochlazovat po sauně?

Ohledně délky ochlazení po sauně se řiďte také vlastním úsudkem.

„Ideální je, aby člověk vydržel v sauně tak dlouho, dokud se příjemně potí. A podobně je to i s ochlazováním,“ říká Josef Kvapilík z Katedry zdravotní TV a tělovýchovného lékařství FTVS Univerzity Karlovy. Zdroj citace:

https://www.denik.cz/zdravi/zdravi_sauna_tydne_prospeje_srdci_i_plicim20080929.html

Správný čas ochlazení po sauně se liší podle typu ochlazení, které zvolíte. Ochlazení po saunování pod sprchou by mělo probíhat maximálně 5 minut. Pokud zvolíte ochlazení ve studeném jezírku, kádi nebo ochlazovacím bazénku, ve vodě 8 – 10 stupňů Celsia, ochlazujte se maximálně 2 minuty. Určitě si dávejte pozor také na způsob ochlazení. Nikdy byste neměli do ochlazovacího bazénku skákat, ani po hlavně, ale ani jinak.

„Ochlazovat byste se měli stejně pozvolna, jak jste se saunovali. Pokud jste se saunovali v nízkoteplotní sauně, mělo by probíhat ochlazování vlažnější vodou a delší dobu. V případě, že jste se saunovali ve finské sauně, ve které je až 100 stupňů Celsia, můžete si dát sprchu studenější a být v ní kratší dobu,“ potvrzuje Lukáš Poluk, expert ze sítě saunových světů Saunia.

Zdroj citace: https://www.televizeseznam.cz/video/sauna/jak-provadet-v-saune-spravne-ochlazovani-a-na-co-rozhodne-nezapomenout-308977

Závěr a doporučení ochlazení po sauně

Jak jste si mohli přečíst i v našem článku, ochlazení po sauně nemusí být nijak nepříjemné. Hodně zde záleží, jak zkušení jste a co váš organismus vydrží. Stejně jako samotné saunování i ochlazení po něm musí probíhat rozumně. V žádném případě byste ale neměli na ochlazení po saunování zapomenout nebo ho záměrně vynechat. Sauna má výrazné zdravotní benefity na zdraví, ale bez ochlazení jsou její účinky jen poloviční. Takže, hurá do sauny a hurá se ochladit a odpočinou si v relaxační místnosti.

Lidé v souvislosti s článkem také hledají: teplota vody v ochzalovacím bazénku, Obnovení  krevního oběhu

Příbuzné články

O webu

SvetRelaxu.cz je odborník na relax vašeho těla s nejširším přehledem sortimentu na českém trhu. Naši experti vám poradí, jak správně odpočívat. Odpočinek v sauně nebo vířivce pohladí vaše smysly a dodá organismu energii.

Menu SvětRelaxu.cz