Sauny

Největší rozdíly mezi saunami: Jak je to v porovnání klasická finská sauna vs. infrasauna? Lze se saunovat i v létě?

Redakce
19 ledna, 2021
Klasická sauna

Saunování je proces, který má většina z nás spojený s vysokými teplotami v sauně, a to především v zimním období. To jsou ale do jisté míry zkreslující informace. V sauně nemusí být 80 stupňů Celsia a ani v ní nemusí být žádná pára. Největší rozdíl mezi jednotlivými saunami najdeme při porovnání klasické dřevěné sauny a infrasauny. Pokud se tedy rozhodujete, že byste saunu navštívili, vždy dobře zvažte, jaká sauna by pro vás byla nejlepší. Na zásadní rozdíly mezi těmito saunami se podíváme. Vedle toho se dozvíte, jaká by měla být intenzita saunování, abyste získali ze sauny maximum.

1, Infrasauna

velka infrasauna scaled

Hlavní rozdíl mezi infrasaunou a finskou saunou je v principu, na jakém sauny fungují. Infrasauna funguje na bázi infračerveného záření, které prohřívá váš organismus. V této sauně se nemusíte být vysokých teplot, jako tomu je u finské sauny. Teplota v infrasauny se pohybuje do 55 stupňů Celsia. Díky tomu mohou do této sauny s klidem i astmatici, alergici nebo lidé s problémy oběhové soustavy. Cílem infrasauny je prohřát organismus a uvolnit svaly, klouby a šlachy.

Účinky této sauny potvrzuje také Dr. Jan Hejma: „Klasická finská sauna má řadu omezení, např. do ní nemohou lidé s kardiologickým onemocněním, zatímco infrasauna v zásadě žádná omezení nemá.“

Zdroj citace: https://www.marimex.cz/nazor-lekare-na-ucinky-infrasauny/

Jak často infrasauny navštěvovat? Ideálně byste měli do infrasauny chodit jednou týdně. V infrasauně byste měli trávit kolem 20 – 40 minut. Je to o něco delší doba než pro klasickou saunu, a to z důvodu, že se tělo začne viditelně pocit až po 15 minutách. Přeci jen je v infrasauny menší teplota než u klasické sauny dřevěné nebo finské sauny. Na rozdíl od finské sauny se nedoporučuje prudké ochlazování. Stačí, když se ochladíte vlažnou vodou. Během saunování v infrasauně můžete doplňovat tekutiny. Obecně je ale vhodné před saunou dostatečně pít.

2, Finská sauna

klasicka finska sauna scaled

Finská sauna funguje na principu lávových kamenů. Součástí této sauny je vědro a naběračka na vodu. Ve chvíli, kdy klesne vlhkost v sauně, je potřeba polít lávové kameny vodou. Tento prudký nárůst vlhkosti se ustálí na hodnotách 10 – 20 %. Hlavní rozdíl mezi saunami je v teplotě. Ve finské sauně se teplota pohybuje mnohem výše než u infrasauny. Ve finských saunách se setkáte s teplotami okolo 90 stupňů Celsia. Teplota se reálně pohybuje v rozmezí 85 – 95 stupňů Celsia.

Na rozdíl od infrasauny, ve finské sauně byste měli být 5 – 15 minut. Po saunování byste se měli jít opláchnout vlažnou sprchou a ochladit do ledového bazénu. Z ledového bazénu se do sauny vracejte ve chvíli, kdy začnete pociťovat chlad. Tento saunovací cyklus minimálně třikrát opakujte. Do finské sauny nevstupujte dříve než 2 hodiny po jídle. Ideální doba na saunování se v některých materiálech uvádí jako podvečer, abyste se mohli jít po sauně vyspat. Ve finské sauně byste měli sedět nebo ležet ve výšce 1 metru na zemí. Během procesu pocení si masírujte tělo prsty, žínkou nebo využijte kartáč.

Na rozdíl od infrasauny, pokud máte nějaké zdravotní problémy, měli byste se před vstupem do finské sauny poradit s lékařem. Určitě nevstupujte do finské sauny, pokud máte horečku, teplotu nebo trpíte jinými termoregulačními potížemi. Jak vidíte, má finská sauna výhody, které by byla škoda nečerpat.

3, Parní sauna

Depositphotos 34927631 xl 2015

Parní sauna se využívala již v období starověkého Řecka a Říma. Už v dávné minulosti ji využíval Hippokrates pro léčbu respiračních onemocnění. Teplota v parní sauně se pohybuje okolo 40 – 50 stupňů Celsia. U parní sauny tkví hlavní gró právě v páře.

Každá parní sauna by měla obsahovat prohřívárnu (samotná místnost pro saunování, díky vysoké vlhkosti není v parní sauně tak vysoká teplota jako ve finské sauně), ochlazovnu (místnost s vlažnou sprchou) a odpočívárnu (slouží k relaxaci a jako místo pro doplňování tekutin). Pro správnou bezpečnost saun, se nezapomínejte po saunování vždy ochladit a doplnit do těla tekutiny.

Kde hledat hlavní výhody parní sauny? Parní sauny jsou velmi dobré k léčbě dýchacích cest. Fungují velmi dobře při onemocněních jako je astma, záněty průdušek, chrapotu, uleví se nervům a očistí se pokožka.

4, Bio sauna

Bio sauna je dalším ze způsobů saunování. Tento typ sauny má řadu výhod na posílení zdraví. V této sauně se nenachází tak vysoká teplota jako u většiny ostatních saun. Teplota se pohybuje mezi 50 – 60 stupni Celsia. Díky této teplotě mohou do bio sauny děti i kardiaci. Bio sauna je vhodná pro aromaterapii. Stejně jako ostatní sauny i bio sauna pomáhá při bolestech kloubů, svalů, čistí póry, uvolňuje a uklidňuje organismus. Bio saunu můžete mít i u vás doma. Můžete ji umístit na zahradu, terasu i bytě. Ať už pára či bio sauna, v obou případech posílíte imunitu a uvolníte tělo.

Výhody saunování v letním období

Když se řekne saunování, řadě z nás naskočí chladné zimní období jako ideální čas na saunu. To je sice pravda, ale saunování v létě přináší neméně benefitů na vaše zdraví. Váš organismus bude mnohem lépe snášet vysoké 30 stupňové vedra, která v létě jsou. V případě, že se chodíte saunovat pravidelně, nebudete se přes léto tolik potit. Už za půl hodiny saunování spálíte až 600 kalorií. Vedle toho vám saunování pomůže zbavit se celulitidy nebo pomerančové kůže.

 „Pokud se člověk cítí dobře, může i v létě navštěvovat parní lázně, ale vhodnější jsou sauny finského typu, které nabízejí odlišný druh prohřátí. V obou případech by neměl po opuštění prohřívárny chybět pobyt na čerstvém vzduchu, protože tělo potřebuje zvýšený přísun kyslíku,” říká saunový expert Pavel Hofrichter.

Zdroj citace: https://zena-in.cz/clanek/sauna-v-lete-neni-silenost-diky-ni-zvladnete-letni-horka-snaz

Výhody saunování v zimě

zimni finska sauna scaled

Saunování se ale vedle léta skvěle hodí i pro chladná roční období. Saunování uvolňuje ucpané nosní dutiny v důsledku nachlazení. Pokud přidáte na lávové kameny trochu eukalyptu, bude účinek ještě lepší. Saunováním se z těla vyplavují toxiny a posiluje se sliznice. Saunování v zimním období je skvělá prevence před onemocněním horních dýchacích cest a k posílení imunity. Sauna v zimě je velmi dobrá i z pohledu dobrého vlivu na psychiku.

„Pravidelný pobyt v sauně má především preventivní význam. Dochází k posílení odolnosti organismu – zejména proti nemocem horních a dolních cest dýchacích. Při zvýšeném pocení se tělo více zbavuje škodlivých zplodin metabolismu. Podpůrně se saunování používá též k prohřátí kloubů, rovněž pomáhá zvýšit zásobování organismu kyslíkem,“ říká PharmDr. Tomáš Arndt.

Zdroj citace: https://www.peknebydleni.cz/domaci-sauny/

Tabulka: klasická finská sauna vs infrasauna

Typ saunyFinská saunaInfrasauna
Teplota při saunování85 – 95 stupňů Celsia55 stupňů Celsia
Délka saunování5 – 15 minut (3 cykly)20 – 40 minut
Vhodné proNedoporučuje se astmatikům, alergikům nebo osobám s vysokým tlakem (vždy po konzultaci s lékařem)astmatiky, alergiky, lidi s problémy oběhové soustavy a lidi, kteří špatně snášejí vysoké teploty a páru
Využití v bytechLze, ale spíše neVhodné
Využití na zahraděVhodnéSpíše nevhodné
Po saunováníOsprchovat vlažnou vodou, skočit do studeného bazénu, následně zpátky do saunyStačí se sprchovat vlažnou vodou
AromaterapieLze provádětLze provádět

Závěrečné shrnutí o saunách

Můžete si vybrat typ sauny, který vám bude nejvíce vyhovovat. Ať už zvolíte jeden nebo druhý typ, v každém případě budete čerpat zdravotní výhody saunování. Sauna by měla být součástí vašeho životního stylu. Nemusíte být zrovna sportovec, abyste mohli saunu využívat. Saunu můžete mít navíc i doma. Domů do bytu se bude hodit infrasauna, na zahradu volte klasickou finskou nebo parní saunu. Chcete vyzkoušet výhody sauny na vlastní kůži?

Lidé v souvislosti s tímto článkem také hledají: infra sauna výhody, rozdil mezi saunou a párou, klasická finská sauna vs infrasauna, finská versus infrasauna

Příbuzné články

O webu

SvetRelaxu.cz je odborník na relax vašeho těla s nejširším přehledem sortimentu na českém trhu. Naši experti vám poradí, jak správně odpočívat. Odpočinek v sauně nebo vířivce pohladí vaše smysly a dodá organismu energii.

Menu SvětRelaxu.cz